مهرداد توماری

مصاحبه با استاد داوود چاوشی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

_ در ابتدا خودتان را برای مخاطبان و علاقه مندان به حوزه

معرفی بفرمایید .

+ بسم الله الرحمن الرحیم
بنده چاوشی هستم ، متولد ۱۳۲۹ ، و در شهر قم و ساکن قم و اهل قم و الان در خدمت شما هستم .

_سوال بعدی، از چه زمانی به سمت حوزه ی دستگاه های موسیقی رفتید؟! و چه شد که به این حوزه روی آوردید؟!

+بله ، خدمت شما عرض کنم که از حدود سن ۲۴ ، ۲۵ سالگی وارد کانون مداحان قم شدم ، مداحی رو شروع کردم و اول انقلاب ، انقلاب که شد یکی از دوستانمون که در هفته یک شب جلسه ای منزلش بود ، منزل ایشون شخصی به نام حاج اکبر شهام ، پیر مردی بود بازنشسته راه آهن بود و موسیقی رو می شناخت، آواز رو میشناخت، ما هفته ای یک شب منزل ایشون میرفتیم و دستگاه هارو با استادی و آموزش جناب آقای شهام فرا میگرفتیم . بعد از انقلاب، یکی دوسال بعد از انقلاب، من ، یکی از دوستان معرفی کرد به جناب آقای استاد نوربخش و در کلاس ایشون وارد شدم ، ورود پیدا کردم و هفته ای یک جلسه در قم در دفتر تبلیغات ایشون حضور پیدا میکرد و ما دوباره یعنی با این شیوه ایشون، چون شیوه ی قبل که کار کرده بودیم یک شیوه ی منحصر به فرد آقای شهام بود ولی باز شیوه ی سید حسین طاهر زاده که استاد نوربخش آموزش میداد از نو دوازده دستگاه رو شروع کردیم و حدود ۴ ، ۵ سال ایشون در قم بودن و بعد که به تهران ، دیگه قم نیامدن و در تهران کلاساشون برگزار میشد و ۴ سالی هم در تهران ما خدمت ایشون میرفتیم، حدود تقریبا ۸ ، ۹ سال طول کشید تا یک دوره ردیف رو کار کردیم و یک دوره تقریبا دوره عالی آواز رو خدمت ایشون بودیم و فرا گرفتیم و عرض کنم که الان میخواید برای دوره آموزش بدید ؟!

_ سوال بعد اینه که چیشد که به این حوزه روی آوردید؟! یعنی چیشد که رفتید طرف موسیقی و آموزش دستگاه ها ؟!

+من از کودکی ، از اوان طفولیت علاقه مند به آواز بودم ولی کلاسی، مرکز آموزشی، در قم نبود و چون علاقه مند بودم وقتی که ، عرض کردم با آقای نوربخش آشنا شدم ، خیلی علاقه مند شدم و ادامه دادم و تمام دروس ردیف خوانی رو پهلوی ایشون تعلیم دیدم و خدمت ایشون بودم که دوره ی ردیف و دوره ی عالی رو تموم کردیم .

_ از استادانی که پیششون بودید نام ببرید که دوتا الان گفتید استاد شهام و استاد نوربخش، استادای دیگم بودن؟!

+همین، نخیر همین دونفر .

_ همین دونفر .

+ همین دونفر بودن که ما خدمتشون کار کردیم .

_سوال بعدی رو هم مثل اینکه جواب دادید دیگه ، از چه زمانی به موسیقی و خواندن علاقه مند شدید رو فرمودید، درسته؟!

+بله .

_ و علت و انگیزه ی این علاقه چه بود؟! که اونم دوباره…

+ همون علاقه مند بودن به آواز بیشتر

_ درسته ، چند سال است که در این حوزه فعالیت میکنید؟!

+ دوره ردیف که آموزش می دیدیم تقریبا ۸ سالی خدمت استاد نوربخش بودیم، خب قبلشم عرض کردم که خدمت استاد شهام بودیم ولی دورانی که تدریس داشتم تقریبا حالا تاریخشو الان نمیدونم ولی حدود ۲۵ سال پیش حوزه هنری قم از ما دعوتی کرد و برای آموزش ردیف های آوازی ، از اون سال شروع کردم حوزه هنری تعلیم دادم و آواز رو آموزش می دادم ولی بعد از هفت ، هشت سال آواز رو به شیوه ی مداحی شروع کردم به تدریس و خیلی ام استقبال شد و تا الانم مشغول همین کارم، حالا چه قم چه استانهای دیگری ، شهرستان های دیگری که …

_پس شما سوال بعدی رو هم الان جواب دادید، چند سال است که به عنوان استاد بحث دستگاه های موسیقی را آموزش میدید، ۲۵ سال فرمودید درسته؟!

+ تقریبا ۲۵ سال پیش بود شروع کردیم بعد در حوزه هنری بعد از این آموزش ردیف ، چون من مدرک خط خوش نویسیم فوق ممتازه و مدرسیه همونجام مشغول تدریس در خوشنویسی شدم و بعد از اون در انجمن خوش نویسان حدود ۱۵ سال تدریس داشتم برای دوستان علاقه مند به خط .

_ خب استاد، سوال بعد با توجه به اینکه با عنوان یک مدرس سالهاست در این زمینه فعالیت مستمر دارید سطح صدای نوجوانان و جوانانی که وارد این حوزه میشوند را چطور ارزیابی میکنید؟! آیا به آموزش و راهنمایی بیشتری نیاز دارند یا نه؟!

+ خب ، صدا طبیعیه بعضیا صدای نرمال و صدای خوب و بانمک و از جنسیت خوبی برخوردارند ولی بعضیا صداشون صدای مناسبی برای خوندن نیست ، طبیعیه ، و حالا سن مطرح نیست اینجا ، معمولا صدا از ۱۷ ،۱۸ سالگی به بعد خودشو نشون میده و کسی که صدای خوبی داره اون میتونه آواز بخونه میتونه در خواندن کار بکنه در صدا کار بکنه ولی صدا هرچی ام خوب باشه نیاز به ساختن داره، صداسازی حتما یکی از کارهای مهم خواننده است که حتما باید جوانها باصدای خوب ، خوب بخوانند و صدای خودشون رو تربیت کنند صدای خودشون رو تقویت کنند و حتما استاد مجرب و کسی که خوب آشناست با صداسازی اونجا برن استاد رو پیدا کنند و خدمتش

_ پس یعنی به آموزش و راهنمایی بیشتر نیاز دارند…

+بله حتما راهنما میخوان ، استاد صدا، استاد متخصص صدا میخوان صدارو همینطوری نمیشه روش کار کرد چون یه اصولی داره یه فرمولی داره یه متدایی داره حتما باید استاد صداساز داشته باشن که راهنماییشون کنه صدا رو بی رویه از حنجره خارج نکنند سقف صداشون رو ، ارتفاع صداشون رو بشناسند و…

_ استاد حالا اینم من خودم دارم میپرسم ، اینکه کسایی که میخوان صداسازی کار کنند حتما باید حضوری برسن خدمت استاد یا نه با این مثلا با شبکه های مجازی یا با دوربین از راه دور ، با اینام میتونن کار کنن ؟!

+البته حضوری خوب هست خیلی خوبه اما الان این شبکه های مجازی اینام مثل حضوری شده دیگه .

_ یعنی فرق نداره اونجوری ام میتونن اگه دسترسی نداشته باشه مثلا یه شهر دیگه باشه اونجوری ام میتونن کار کنن .

+بله .

_ خب سوال آخرم، در خاتمه اگر صحبتی حرفی نصیحتی برای جوانان امروز دارید بفرمایید.

+در هرصورت هرکسی در کنار فن و حرفه اش در کنار درسش در کنار علمش یه رشته هنر داشته باشه خوبه با یه رشته هنری آشنا بشه خوبه هنر انسان رو از یک بعدی و تک بعدی بیرون میاره، و به قول یکی از اساتید بزرگ میگفت انسان تک بعدی مثل سنگ آسیاب میمونه که خالی دور میزنه خودش خودش رو میخوره در کنار فن و حرفه و زندگی و علم حتما یه رشته هنری برای جوان ها خوبه که حتی ورزش خودش یه رشته و کاریه که از تک بعدی انسان رو بیرون میاره حتما نیاز هست که جوانها به یه رشته هنری مخصوصا حالا در خط و نقاشی و خوش نویسی و آواز خیلی خوبه. ولی نه اینکه خدانکرده هنری باشه که ما رو به ابتذال بکشونه، هنر موسیقی و هنر بازیگری خیلی خطرناکه ‌. باید یه کاری کنیم سعی کنیم که ما در رشته های هنری خدارو در نظر بگیریم تقوا داشته باشیم اگر تقوا باشه انسان در هنرم موفق میشه ، در کارشم موفق میشه ، حتما مخصوصا هنر موسیقی هنر بازیگری خیلی باید انسان با احتیاط بره جلو ، هنرش رو نفروشه ، هنر برای معنویت باشه نگاه معنوی به هنر بکنیم نه نگاه مادی و این موضوعات موضوعاتی هست که حتما باید بهش توجه بشه .

_ ان شاالله ، سخن دیگه ای ندارید؟!

+نه دیگه .

_ والسلام علیکم و رحمه الله

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مهرداد توماری

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0